Het staat de partijen vrij om in de huurovereenkomst al dan niet overeen te komen dat er een huurwaarborg moet worden gevestigd, als garantie voor de goede uitvoering van de verbintenissen van de huurder. Normaliter is dit het geval, doch het vragen van een huurwaarborg berust geenszins op een wettelijk verplichting.

WIJZIGINGEN VANAF 01/01/2019 – AANDACHTSPUNTEN:

Ten eerste  is er de verhoging van het maximale bedrag van de geldelijke huurwaarborg op een geïndividualiseerde rekening. Men kan dus drie maanden waarborg vragen in plaats van maximum twee maanden.
Ten tweede werd de bankwaarborg integraal geschrapt. Deze waarborgvorm heeft, mede omwille van de hoge dossierkosten die werden aangerekend door de banken, nooit efficiënt gewerkt en de afschaffing was dan ook een logische beslissing.
Derde wijziging is dat de persoonlijke borgstelling nu ook zeer strikt is gereglementeerd.
Ten vierde heeft de decreetgever zich uitgesproken over de vraag of het nog mogelijk is om alternatieve huurwaarborgvormen te vestigen. Dat is niet het geval. Met de inwerkingtreding van artikel 37 van het Vlaams Woninghuurdecreet, werden alle alternatieve huurwaarborgvormen definitief uitgesloten, met uitzondering van de verzekeringsbon. Die werd in art. 37 zelf geregeld (zakelijke zekerheidsstelling bij
een financiële instelling) en krijgt daarmee voortaan het statuut van één van de decretaal toegestane waarborgvormen.

 Het Vlaams Woninghuurdecreet voorziet ook een specifieke sanctie op huurwaarborgen in cash, wat al geruime tijd verboden is, maar schijnbaar toch af en toe nog wordt toegepast.

Bron: https://www.cib.be/actua/39575f36-2982-4fd4-b9ed-157d9d0583cc/de-huurwaarborg-onder-het-vlaams-woninghuurdecreet/

  1. Verlaagde verkooprechten vanaf 01-01-2020

Het Vlaamse Regeerakkoord voorziet in een tax shift van het hebben van een woning, naar het verwerven van een woning.
Daarom wordt vanaf 1 januari 2020 het tarief van het verkooprecht verlaagd:

Het verlaagd tarief bij aankoop van de enige gezinswoning kan gecombineerd worden met andere gunstregimes, wat kan leiden tot een bijkomend of een verhoogd voordeel:

  1. Strengere energie-eisen bij nieuwbouw & renovatie

Wie een nieuw huis bouwt in Vlaanderen, moet sinds 1 januari rekening houden met strengere energie-eisen.
Het maximale E-peil (een maat voor het energieverbruik van de woning, red.) wordt verlaagd van E40 naar E35. 
Het maximale E-peil voor nieuwe woningen is de voorbije jaren steeds strenger geworden. Van E100 in 2006 ging het naar E40 in 2018.
Nu volgt een nieuwe stap, naar E35, alvorens in 2021 het maximale E-peil E30 wordt.
Dat laatste peil staat gelijk aan BEN-wonen (waarbij BEN staat voor ‘bijna energieneutraal’).

U hebt uw droomhuis gevonden? Fantastisch! Meuleman & Loeters deelt in uw enthousiasme. Daarom willen wij u graag informeren over de kosten waarmee u moet rekening houden bij de aankoop van een woning of bouwgrond. Bovenop de aankoopprijs komen er immers nog een aantal kosten bij.  De belangrijkste zijn: 

1.    DE REGISTRATIE- OF VERKOOPRECHTEN

Bij aankoop van een woning of appartement betaalt u in Vlaanderen 7% registratierechten op voorwaarde dat het uw enige woning is en u er binnen de twee jaar intrekt. Is dit niet het geval dan is het tarief van 10% van toepassing. Groot en klein beschrijf, met het kadastraal inkomen (KI) als maatstaf, bestaan in Vlaanderen niet meer. 
Nog dit:

  • Bescheiden woningen met een aankoopprijs van 200.000 euro (of 220.000 euro in de kernsteden of de Vlaamse rand rond Brussel) kunnen genieten van een eenmalige vermindering van maximaal 5600 euro. Wij kijken graag na of u hiervoor in aanmerking komt. 
  • Voor een tweede verblijf, een bouwgrond of bedrijfsvastgoed betaalt u eveneens 10% verkooprechten. 
  • Een verlaagd tarief van 6% is mogelijk als de woning ingrijpend gerenoveerd wordt op vlak van energieprestaties. Voorwaarde is dat dit duidelijk blijkt uit het Energieprestatiecertificaat (EPC) en gebeurt binnen de vijf jaar sinds de aankoop van de woning. 
  • Koopt u een nieuwbouwwoning? Dan betaalt u geen registratierechten, maar 21% BTW. Een woning valt onder de categorie ‘nieuwbouw’ vanaf het moment dat die voor het eerst in gebruik wordt genomen, tot 31 december van het tweede jaar dat hierop volgt. Concreet betekent dit, dat als een woning voor het eerst bewoond werd op 1 maart 2018 deze als nieuwbouw wordt beschouwd tot en met 31 december 2020. 

2.    NOTARISKOSTEN

Bij de aankoop van een woning of appartement moet een notaris aangesteld worden die de eigendomsakte zal opmaken. Het bedrag hiervoor is afhankelijk van de aankoopprijs. Daarbovenop komen nog de aktekosten en het ereloon van de notaris. 

3.    KOSTEN BIJ DE BANK

Als u een lening afsluit, worden dossierkosten of administratieve kosten bijgerekend. Deze verschillen van bank tot bank. 

Bovenstaande kosten zijn eenmalig te betalen en geven u alvast een idee van wat u kunt verwachten bij de aankoop van uw nieuwe thuis. Als vastgoedmakelaar maken wij graag het volledig kostenplaatje samen met u op. Zo komt u niet voor onverwachte verrassingen te staan.

Bent u nog op zoek naar een nieuwe woning? Bekijk dan zeker ons uitgebreid aanbod!

We hopen allemaal op een zorgeloze oude dag, maar helaas hebben we dat niet in de hand. Wat als het plots niet meer lukt? Heb u er al over nagedacht wie er dan uw vermogen mag beheren en uw geldzaken regelen? Met een zorgvolmacht geeft u iemand toestemming om te zorgen voor uw vermogen in geval u het zelf niet meer kan. Voor u kan het een geruststellende gedachte zijn om te weten dat ook dan uw vermogen in goede handen is. We gaan hier graag even wat dieper op in.

WAT?

Een zorgvolmacht is in principe een document, waarbij u een of meerdere personen van uw keuze volmacht geeft om uw vermogen te beheren, als u hier zelf niet meer voor geschikt bent door ziekte, een ongeval of andere. Naast het beheer van uw vermogen, kunt u met een zorgvolmacht ook toelating geven om onder andere vastgoed te verkopen, aan successieplanning te doen of belastingen op te volgen. Een zorgvolmacht gebeurt altijd schriftelijk en moet ondertekend worden door alle betrokken partijen.

VOOR WIE?

Elke meerderjarige kan een zorgvolmacht opstellen op voorwaarde dat hij of zij op het moment van het sluiten van de overeenkomst, volledig wilsbekwaam is. Voor ouderen die bijvoorbeeld aan successieplanning willen doen, kan een zorgvolmacht een hele geruststelling zijn. Ook jongere mensen die bijvoorbeeld een huis kopen, geven elkaar een zorgvolmacht zodat hun geldzaken niet geblokkeerd worden, wanneer er iets zou gebeuren waardoor de ene juridisch onbekwaam wordt.

WAT IS HET VERSCHIL MET EEN BANKVOLMACHT?

Met een bankvolmacht geeft u een vertrouweling, net zoals bij een zorgvolmacht, ook toelating om uw vermogen te beheren. Een bankvolmacht vervalt echter wanneer u onbekwaam wordt. Ook is het niet mogelijk om met een bankvolmacht bijvoorbeeld vastgoed te verkopen of schenkingen te doen.

WAAROM REGISTREREN?

Door een zorgvolmacht te laten registreren, wordt uw vermogensbeheer uitgevoerd zoals u het hebt opgetekend. Van rechtswege treedt het dan automatisch in werking op het moment dat u niet meer bekwaam bent. U kunt ook zelf een tijdstip kiezen en dit aangeven in de zorgvolmacht. De registratie van uw zorgvolmacht gebeurt bij het ‘Centraal Register van Lastgevingsovereenkomsten’ en kan via een notaris of via de Griffie van het vredegerecht.

WAT ALS U GEEN ZORGVOLMACHT HEEFT?

Indien u geen zorgvolmacht hebt opgemaakt en u plots niet meer in staat bent uw vermogen te beheren, zal de rechter een voorlopig bewindvoerder aanduiden. Hij of zij krijgt dan de taak om het vermogen te beheren. Bij elke ingrijpende handeling moet dan wel goedkeuring gevraagd worden aan de rechter. Bij een zorgvolmacht kan de lasthebbende steeds zelf handelen.

Een zorgvolmacht opstellen is zeker het overwegen waard en iets waar u beter niet mee wacht. Wilt u nog meer informatie over een zorgvolmacht of wenst u er een op te stellen? Contacteer ons of kom langs naar ons kantoor. Wij helpen u graag verder!

Bent u van plan een woning of appartement te verhuren? Uiteraard staat Meuleman & Loeters klaar om u hierin te begeleiden. Er zijn wel een aantal minimale kwaliteitsvereisten waaraan uw woning of appartement moet voldoen. We geven u dan ook graag al enkele raadgevingen mee als u overweegt uw pand te verhuren.

DE BUITENKANT VAN DE WONING

Het bestaande schrijnwerk moet goed onderhouden zijn. Buitendeuren zijn tochtvrij en kunnen vlot afgesloten worden. Ramen op een verdieping komen minimaal 50 cm boven de vloerpas uit. Indien dit niet het geval is, is een balustrade of andere borstwering aangewezen zodat er geen valgevaar is. Op vlak van energieprestaties zijn er enkele belangrijke wijzigingen op til. Zo moet elke woning of appartement binnenkort uitgerust zijn met dubbele beglazing en dak- of zoldervloerisolatie hebben. Elke woonst die verhuurd wordt, moet overigens sowieso over een geldig energieprestatiecertificaat (EPC) beschikken.

HET INTERIEUR

Een goede verluchting in de woning is essentieel. Dat impliceert onder andere dat elke woonruimte een vlot opengaand raam heeft. Ook ruimten zoals de keuken of de badkamer moeten degelijk verlucht kunnen worden. Een dakkoepel als enige mogelijke verluchting is bijvoorbeeld onvoldoende. Verder is het aangewezen dat alle ruimtes minimum 2,20 meter hoog zijn en elke (bewoonde) verdieping uitgerust is met een rookmelder.

TECHNIEKEN

Op vlak van elektriciteit en verwarming zijn er enkele technische richtlijnen waar u best rekening mee houdt. Elke ruimte is minimaal voorzien van een stopcontact en een lichtpunt. Verder heeft elke woonst een verliesschakelaar, bij voorkeur van 300mA voor de hele installatie, en 30mA voor vochtige ruimtes. Op vlak van verwarming zijn het vooral de toestellen met een open verbranding, zoals kachels, die extra aandacht vragen. Dergelijke toestellen mogen onder andere niet in een slaapkamer geïnstalleerd worden.

ONDERHOUD VAN AFVOEREN, SEPTISCHE PUT, SCHOORSTEEN, DAKGOTEN, …

Goed onderhouden dakgoten voorkomen vochtproblemen. Als u de reiniging van bovenstaande zaken vraagt aan de huurder op het einde van de huurovereenkomst, zorg dan voor een geldig attest bij de aanvang van het contract. Zo zijn er geen discussies mogelijk bij het einde van de huur.

Wilt u weten of de woning of het appartement dat u wenst te verhuren helemaal voldoet aan de minimale kwaliteitseisen? Kom dan zeker eens langs naar ons vastgoedkantoor. Wij geven u graag extra informatie over deze aandachtspunten en bekijken samen met u of uw woning of appartement verhuurklaar is.

Het antwoord is simpel: door uw woning energiezuiniger te maken. Sinds juni vorig jaar is de belasting op de aankoop van een onroerend goed geüniformeerd naar één vast tarief van 7% met een extra korting voor een bescheiden woning.  Bent u echter van plan om uw woning binnen de vijf jaar grondig te renoveren en zo energiezuiniger te maken? Dan wordt u daarvoor fiscaal beloond en zakt het belastingtarief op de aankoopsom van uw woning van 7% naar 6 %. Meuleman & Loeters vertelt u graag hoe u kan genieten van dit fiscaal voordeel.

DE VOORWAARDEN

  • De aankoop van de woning gebeurt door een natuurlijk persoon en niet door een rechtspersoon of vennootschap.
  • Het moet gaan om de aankoop van een gezinswoning en u moet er zelf gaan wonen.
  • U moet de woning in volle eigendom aankopen (vruchtgebruik of blote eigendom is niet voldoende)
  • U mag nog geen volledige of volle eigenaar zijn van een andere woning of bouwgrond.
  • Binnen de vijf jaar moet u minstens 75% van de buitenschil van uw woning (na)isoleren, de opwekker voor verwarming of koeling volledig vervangen en een ventilatiesysteem plaatsen in combinatie met een hernieuwbare energietechniek zoals zonnepanelen.
  • U moet ook binnen de vijf jaar verhuizen.

HOE AANTONEN DAT UW WONING ENERGIEZUINIG GENOEG IS NA DE RENOVATIE?

Na de werken moet u binnen de vijf jaar een EPB-attest (Energieprestatie en Binnenklimaat) kunnen voorleggen aan de Vlaamse Belastingdienst. Dit attest toont aan of uw gerenoveerde woning voldoet aan de minimumnormen voor isolatie, energiezuinigheid en ventilatie.

WAT ALS ACHTERAF BLIJKT DAT U NIET AAN DE VOORWAARDEN VOLDOET?

In de meeste gevallen zal u moeten opleggen en een boete betalen als u te weinig belastingen hebt betaald. Meuleman & Loeters overloopt graag met u de mogelijke scenario’s en de gevolgen ervan voor uw persoonlijke situatie.

WAT ALS U EEN WONING KOOPT, MAAR PAS NADIEN BESLIST OM ZE ENERGETISCH TE RENOVEREN?

Dan kunt u ook aanspraak maken op het verlaagde tarief van 6% onder de vorm van een terugbetaling. Als u bij de aankoop van een eerste gezinswoning 7% registratiebelasting betaalde, kunt u een teruggave aanvragen van 1%. De hierboven beschreven voorwaarden en de termijn van 5 jaar blijven wel gelden.

NOG EEN EXTRA BELASTINGVOORDEEL!

Als uw woning een E-peil van minder dan E90 haalt, krijgt u nog vijf jaar lang een korting van 50% op de onroerende voorheffing. Wie E60 of lager haalt, betaalt gedurende vijf jaar geen onroerende voorheffing.

Bent u van plan een woning te kopen of wilt u alvast meer weten over dit fiscaal voordeel? Kom eens langs naar ons vastgoedkantoor of maak een afspraak. Wij nemen graag alles even met u door.

Volgens de Vlaamse dakisolatienorm moeten alle daken van woningen en huurwoningen tegen 2020 geïsoleerd zijn. Maar wat houdt dit in en wat is de minimumnorm waaraan men moet voldoen? Wat als de norm niet gehaald wordt? Meuleman & Loeters licht graag al even de veranderingen toe die op til zijn. Uiteraard bent u steeds welkom in ons vastgoedkantoor voor een uitgebreidere toelichting.

IS DAKISOLATIE VERPLICHT?

De Vlaamse dakisolatienorm, die in werking trad op 1 januari 2015, geldt voor alle zelfstandige woningen (eengezinswoningen, appartementen en studio’s) die voor 1 januari 2006 aangesloten werden op het elektriciteitsnet. Nieuwbouwwoningen van na 2006 voldoen in principe al aan de dakisolatienorm. Kamers en daken kleiner dan 2m² zijn vrijgesteld van de regel.

WAT IS DE MINIMUM DAKISOLATIENORM?

De R-waarde of warmteweerstand moet minimaal 0,75m² K/W (m² kelvin per watt) bedragen. Dat komt ongeveer overeen met een isolatielaag van zo’n 3 à 4 cm, afhankelijk van het isolatiemateriaal dat wordt gebruikt.

WAT ALS HET DAK DE MINIMALE ISOLATIENORM NIET HAALT?

Sinds 2015 krijgt de woning een beperkt aantal strafpunten en heeft de eigenaar de tijd om het dak te isoleren. Vanaf 1 januari 2020 worden 15 strafpunten toegekend als de woning bij een woningonderzoek niet aan de dakisolatienorm voldoet. Dit is voldoende om de woning ongeschikt te laten verklaren. Let op!
Is de woning effectief ongeschikt verklaard? Dan mag de woning nog bewoond, maar niet meer verhuurd worden. De huidige huurder mag er wel blijven tot het einde van het huurcontract.
Voldoet het dak van een appartementsgebouw niet aan de isolatienorm? Dan krijgt elk appartement in dat gebouw evenveel strafpunten.
Is de woning 1 jaar of langer ongeschikt? Dan riskeert de eigenaar-verhuurder een boete (tenzij hijzelf in de woning woont).

HOE KAN IK AANTONEN DAT MIJN DAK DE ISOLATIENORM HAALT?

Dat kan door:

  • Het Energieprestatiecertificaat (EPC) van de woning,
  • het postinterventiedossier van de woning,
  • een bouwplan, lastenboek of factuur (de documenten moeten wel voldoen aan een aantal voorwaarden).

Wilt u weten of uw woning voldoet aan de Vlaamse dakisolatienorm of wilt u meer informatie over de wijzigingen die op til zijn? Kom eens langs naar ons vastgoedkantoor of maak een afspraak. Wij zetten u graag op goede weg!

Als u een pand te koop of te huur aanbiedt, hebt u een Energieprestatiecertificaat nodig. Op dit certificaat, kortweg EPC, vindt u terug hoe energiezuinig een woning is. Het EPC werd nu volledig vernieuwd en geeft, naast een energiescore, voortaan een energielabel en nog heel wat andere praktische info weer. 

Meuleman & Loeters informeert u graag over de belangrijkste aanpassingen van dit nieuwe EPC+. 

ENERGIELABEL

Een heuse opwaardering voor het EPC is dat er voortaan, naast een energiewaarde, ook een energielabel in kleur op staat. Dat label gaat van A+, aangeduid met een donkergroene kleur (heel energiezuinige woning) tot F, donkerrood gekleurd (een heel energieverslindende woning). Dankzij dit label krijgt de consument meteen een duidelijk beeld van de energieprestatie van een woning. 

ENERGIEDOELSTELLINGEN

Het EPC toont vervolgens aan in welke mate uw pand al voldoet aan de energiedoelstelling die de Vlaamse regering heeft vooropgesteld tegen 2050. Deze doelstelling luidt dat alle woningen en appartementen tegen 2050 een gemiddeld cijfer van 100 kWh/m2 zouden moeten halen. Op pagina twee van het EPC+ vindt u nu een beknopte oplijsting van componenten zoals het dak, de ramen, muren, enz. met hun respectievelijke U-waarde ten opzichte van de U-waarde van de lange termijndoelstelling. Ook hier wordt gewerkt met dezelfde kleurenlijn waarbij groen het dichtst aansluit bij de doelstelling. Bij een rood balkje is er nog werk aan de winkel. 

MAATREGELENPAKKET EN TIPS

De standaardaanbevelingen werden vervangen door een maatregelenpakket op maat van de woning of het appartement in kwestie. Zo krijgt u een prioriteitenlijstje met maatregelen en tips die u kan nemen om de energieprestatie van uw woning te verbeteren. Voor eengezinswoningen wordt automatisch een overzicht van de mogelijke kosten die hiermee gepaard gaan, toegevoegd. 

HEBT U NOG EEN GELDIG EPC VAN VOOR 2019? 

Dit EPC blijft geldig als u uw woning wilt verkopen of verhuren. De geldigheidsduur van een EPC blijft overigens 10 jaar. Hebt u echter al verschillende maatregelen uitgevoerd om uw woning energiezuiniger te maken, dan raden wij toch aan om een nieuw EPC te laten opstellen. Contacteer ons of kom gerust eens langs naar het Meuleman & Loeters vastgoedkantoor als u twijfelt of als u een EPC wenst te laten opmaken. Wij maken u graag wegwijs!

Klik hier