Met welke kosten moet ik rekening houden bij de aankoop van een woning?

Deel op

U hebt uw droomhuis gevonden? Fantastisch! Meuleman & Loeters deelt in uw enthousiasme. Daarom willen wij u graag informeren over de kosten waarmee u moet rekening houden bij de aankoop van een woning of bouwgrond. Bovenop de aankoopprijs komen er immers nog een aantal kosten bij.  De belangrijkste zijn: 

1.    DE REGISTRATIE- OF VERKOOPRECHTEN

Bij aankoop van een woning of appartement betaalt u in Vlaanderen 7% registratierechten op voorwaarde dat het uw enige woning is en u er binnen de twee jaar intrekt. Is dit niet het geval dan is het tarief van 10% van toepassing. Groot en klein beschrijf, met het kadastraal inkomen (KI) als maatstaf, bestaan in Vlaanderen niet meer. 
Nog dit:

  • Bescheiden woningen met een aankoopprijs van 200.000 euro (of 220.000 euro in de kernsteden of de Vlaamse rand rond Brussel) kunnen genieten van een eenmalige vermindering van maximaal 5600 euro. Wij kijken graag na of u hiervoor in aanmerking komt. 
  • Voor een tweede verblijf, een bouwgrond of bedrijfsvastgoed betaalt u eveneens 10% verkooprechten. 
  • Een verlaagd tarief van 6% is mogelijk als de woning ingrijpend gerenoveerd wordt op vlak van energieprestaties. Voorwaarde is dat dit duidelijk blijkt uit het Energieprestatiecertificaat (EPC) en gebeurt binnen de vijf jaar sinds de aankoop van de woning. 
  • Koopt u een nieuwbouwwoning? Dan betaalt u geen registratierechten, maar 21% BTW. Een woning valt onder de categorie ‘nieuwbouw’ vanaf het moment dat die voor het eerst in gebruik wordt genomen, tot 31 december van het tweede jaar dat hierop volgt. Concreet betekent dit, dat als een woning voor het eerst bewoond werd op 1 maart 2018 deze als nieuwbouw wordt beschouwd tot en met 31 december 2020. 

2.    NOTARISKOSTEN

Bij de aankoop van een woning of appartement moet een notaris aangesteld worden die de eigendomsakte zal opmaken. Het bedrag hiervoor is afhankelijk van de aankoopprijs. Daarbovenop komen nog de aktekosten en het ereloon van de notaris. 

3.    KOSTEN BIJ DE BANK

Als u een lening afsluit, worden dossierkosten of administratieve kosten bijgerekend. Deze verschillen van bank tot bank. 

Bovenstaande kosten zijn eenmalig te betalen en geven u alvast een idee van wat u kunt verwachten bij de aankoop van uw nieuwe thuis. Als vastgoedmakelaar maken wij graag het volledig kostenplaatje samen met u op. Zo komt u niet voor onverwachte verrassingen te staan.

Bent u nog op zoek naar een nieuwe woning? Bekijk dan zeker ons uitgebreid aanbod!

Nog een vraag?
Contacteer ons

This field is for validation purposes and should be left unchanged.