6 documenten die niet mogen ontbreken als je jouw woning verkoopt

Deel op

Die attesten tijdig verzamelen is de boodschap, als je wil vermijden dat de deal wordt uitgesteld of – erger nog – ongeldig verklaard. Weet dat het voor sommige documenten een tijdje kan duren vooraleer je deze in handen krijgt. Begin er dus op tijd mee. Meestal moet de verkoper de uittreksels al aan de koper overhandigen voor het compromis wordt ondertekend, en niet slechts een paar maanden later, wanneer de notariële akte wordt verleden.

Bodemattest

Wie in het Vlaams Gewest een woning of een grond verkoopt, moet een bodemattest voorleggen van de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM). Je kan dat aan jouw vastgoedmakelaar of notaris vragen.

De verkoper moet het bodemattest in handen hebben voor hij de onderhandse koopovereenkomst – het compromis – tekent. De inhoud van het bodemattest moet immers verplicht in het compromis worden opgenomen, om te vermijden dat de koper een vervuilde grond koopt. Wordt het compromis toch ondertekend zonder dat er een bodemattest is, dan kan de koper de nietigheid van de koopovereenkomst aanvragen.

TIP

Slim omgaan met jouw portemonnee?

Schrijf je nu in voor de dagelijkse Netto Geldtip

Stedenbouwkundig uittreksel

Aan de hand van een stedenbouwkundig uittreksel kan de koper nagaan of er bouwovertredingen zijn vastgesteld, of de woning is gelegen in zonevreemd gebied en of er verkavelingsvoorschriften zijn. Ook dat document moet de verkoper al bij het ondertekenen van het compromis kunnen voorleggen aan de koper.

In sommige gemeenten duurt het soms erg lang vooraleer het stedenbouwkundig uittreksel wordt afgeleverd. Noteer dat je dit uittreksel niet eindeloos mag blijven gebruiken. Tussen het tekenen van de notariële akte en het moment waarop je het uittreksel kreeg, mag maximaal één jaar verstrijken.

Het postinterventiedossier

Het postinterventiedossier (PID) kan je vergelijken met het onderhoudsboekje van een woning. Een PID is verplicht bij elke verkoop van een woning of appartement waarvan de bouw is begonnen na 1 mei 2001 of waaraan sindsdien (renovatie-)werken zijn uitgevoerd. Een PID is dus ook een must wanneer je een oud herenhuis na 1 mei 2001 liet renoveren.

Werden de werken uitgevoerd door meerdere aannemers, dan staat de veiligheidscoördinator in voor de opmaak van het PID. Is er maar één aannemer of voer je de werken zelf uit, dan moet je daar zelf voor zorgen.

Het postinterventiedossier moet verhinderen dat de veiligheid bij latere werken in het gedrang zou komen. Als de koper later nog werken wil uitvoeren, moeten de aannemers weten waar de water- en elektriciteitsleidingen lopen, welke materialen gebruikt werden, waar de steunbalken zitten enzovoort. Ook de namen van de architect, de veiligheidscoördinator en de hoofdaannemers moeten latere eigenaars in het dossier kunnen terugvinden.

Energieprestatiecertificaat (epc)

Een energieprestatiecertificaat geeft de koper een beeld van de energie-efficiëntie van de woning, kortom: het energieverbruik. Hoe lager de score, hoe energiezuiniger de woning. De verkoper moet al over een epc-certificaat beschikken zodra hij de woning te koop aanbiedt. Het certificaat moet worden opgesteld door een erkend deskundige.

Elektriciteitsattest

Verkoop je een woning waarvan de elektrische installatie dateert van voor 1 oktober 1981, dan ben je ook verplicht die elektrische installatie te laten controleren. Voor woningen met een jongere installatie is dat niet nodig. Recentere woningen beschikken al over een dossier van de huishoudelijke elektrische installatie.

Asbestattest

Sinds 23 november 2022 is het asbestattest een extra verplicht document. Het geeft aan hoe asbestveilig uw woning is en is verplicht bij de verkoop van woningen of appartementen die voor 2001 gebouwd werden, maar niet voor recentere woningen.

Staat in jouw tuin een schuur, een tuinhuis of een garage, dan moeten ook die gecontroleerd worden op asbest, tenzij het gaat om constructies met een grondoppervlakte van samen minder dan 20 m2.

Het attest moet aanwezig zijn bij de ondertekening van het compromis. Het wordt opgemaakt door een gecertificeerde asbestdeskundige en kost voor een gemiddelde rijwoning al snel € 500. Hoe groter de woning, hoe duurder het is. In die prijs zit het onderzoek van een bepaald aantal materialen vervat. Voor elk bijkomend materiaal dat onderzocht moet worden, komen er extra kosten bij.

Bron: De Tijd (https://www.tijd.be/netto/vastgoed/woning-verkopen/6-documenten-die-niet-mogen-ontbreken-als-u-uw-woning-verkoopt/10207569)

Nog een vraag?
Contacteer ons

This field is for validation purposes and should be left unchanged.